29 mrt 2014

Bosvruchten Cheesecake

Eens in de zoveel tijd, met verjaardagen enzo, hou ik ervan om eens wat lekkers te bakken. Deze cheesecake is hier in huis een grote favoriet. Hij is glutenvrij en bevat dus geen meel, bloem of granen.
Natuurlijk moet hij wel gezoet worden, ik doe dat bij voorkeur met (rauwe) honing. Daar wordt hij natuurlijk wel wat minder Low Carb van, maar daarom is het dan ook een taart voor af en toe eens een keertje. Uiteraard kun je ook kunstmatige zoetstoffen gebruiken, maar zelf hou ik het liever wat meer natuurlijk met honing. Sinds ik honing gebruik ipv zoetstof heb ik echter nooit gemeten hoeveel ik gebruik, daarom staan voor zoetstof hoeveelheden vermeld in het recept maar voor honing niet. Ik doe eigenlijk maar wat :)

Ik heb een stap-voor-stap Snapguide met foto's gemaakt van het recept, dat kun je hieronder bekijken. Daaronder zet ik gewoon het recept met alle ingrediënten en bereidingsstappen op een rijtje. Dat is makkelijker over te nemen voor gebruik denk ik.

How to Bake a LowCarb Cheesecake door Sietske Leijdekkers op Snapguide.

Ingrediënten voor 1 taart (10-12 punten)
Bodem
  • 90 gram hazelnootmeel (amandelmeel kan ook, of gemengde noten. In elk geval 100% gemalen noten)
  • 40 gram ongezouten roomboter
  • 40 gram/ml ongezoete slagroom
  • 2 grote eieren
  • 10 gram bakpoeder
  • (rauwe) honing naar smaak of bv. zoetstof (ik gebruikte 2 ml vloeibare zoetstof)
  • 1 el cacao
  • 1.5 à 2 tl vanille-aroma of 1 tl vanille-poeder
  • snufje zout

Vulling
  • 600 gram roomkaas, in Nederland gebruikte ik MonChou maar Philadelphia naturel (niet light) gaat ook prima en smaakt misschien zelfs beter, wat frisser!
  • 250 ml zure room
  • 2 grote eieren
  • 1.5 à 2 tl vanille-aroma of 1 tl vanille-poeder
  • (rauwe) honing naar smaak of bv. zoetstof (ik gebruikte 10 gram zoetstof-poeder)
  • citroensap naar smaak, flink wat want de smaak moet lekker zoetzuur worden!

Topping
  • ca. 200 gram (bevroren) vruchten, bv gemengde bosvruchten of frambozen of aardbeien

Bereidingswijze
Bodem
  1. Verwarm de oven voor op 160 ºC
  2. Vet een springvorm (24 cm ø) in met kokosolie of (gesmolten/zachte) boter
  3. Klop de eieren flink schuimig
  4. Smelt de boter au-bain-marie of in de magnetron
  5. Mix de gesmolten boter even door de geklopte eieren
  6. Voeg de overige ingrediënten toe
  7. Mix het geheel goed door elkaar
  8. Giet het beslag in de ingevette springvorm en verdeel het met een spatel of lepel goed over de bodem
  9. Bak de bodem af in 25 minuten op 160 ºC
  10. Laat de bodem afkoelen tot kamertemperatuur voor je de vulling erop giet

Vulling
  1. Verwarm de oven weer voor op 16 ºC
  2. Vet de randen van de springvorm boven de bodem nogmaals in met boter of kokosolie
  3. Doe alle ingrediënten in een grote kom, maar wees niet te scheutig met de honing en citroensap nog
  4. Mix de ingrediënten goed door elkaar tot een romig egaal geheel
  5. Proef tijdens het mixen of de smaak naar de zin is en stel dit bij met honing/zoetstof en citroensap tot een frisse zoetzure smaak
  6. Giet de vulling op de afgekoelde bodem en verdeel weer met een spatel of lepel
  7. Bak de taart in de oven volgens het volgende schema:
    1. 160 ºC - 20 min
    2. 125 ºC - 10 min
    3. 100 ºC - 20 min
    4. afkoelen in de oven - 1 uur minstens
    5. afkoelen op kamertemperatuur - ook een uur
    6. afkoelen in de koelkast - enkele uren, bij voorkeur overnacht
Na het bakken in de oven hoort de taart stevig te zijn aan de randen, maar nog wat vloeibaar in het midden. Dit zie je door er licht mee te schudden. Het rustig afbouwen van de temperatuur is van belang voor een mooie taart, wanneer hij te snel afkoelt komen er gemakkelijk scheuren in!

Topping
  1. Als je een keukenmachine en bevroren vruchten hebt kun je de vruchten waarschijnlijk probleemloos bevroren pureren, als je slechts een staafmixer hebt is het aan te bevelen de vruchten eerst wat te laten ontdooien :)
  2. Pureer de vruchten zoveel als wenselijk. Een gladde topping is mooi, maar stukjes bes in de topping is natuurlijk ook lekker
  3. Bedek de afgekoelde taart met de vruchten-topping. Ik doe dit als hij op kamertemperatuur is, dan kan de topping in de koelkast nog mee opstijven en wat van z'n smaak afgeven aan de vulling. 
  4. Mooi glad afstrijken met een (warme) lepel voor een mooi resultaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten